I helgen arrangerades återigen En Öl & Whiskymässa i Göteborg vilken fortsätter att öka i popularitet både hos utställare och besökare. I år slogs nya rekord med fler än 170 utställare och 24 000 besökare.
– Självklart är vi glada för den resa som mässan gjort sedan starten 2013, då vi hade en fjärdedel av ytan och hälften så många besökare, säger Stanley Wong, Vd på Svenska Dryckesmässor som arrangerar En Öl & Whiskymässa tillsammans med Svenska Mässan.
– Det är mäktigt med det engagemang som finns, att så många väljer att komma hit och den positiva känsla som genomsyrar hela evenemanget. Dock är det viktigt att vi inte blir bekväma så vi tappar vårt koncept vilket till stor del handlar om utbildning och kunskapsöverföring, fortsätter Wong.
I montrarna delar utställare med sig av sin kunskap till nyfikna besökare som vill lära sig mer om ädel dryck. För de besökare som önskar erbjuds även möjligheten att fördjupa sina kunskaper ytterligare i separata provningar.
Provningarna leds av kunniga huvudmän, bryggare, experter och ambassadörer. En del provningar genomförs i separata provningslokaler men mässans speedtasting, en kortare provning direkt på mässgolvet ökar i popularitet.
– I år genomfördes 67 provningar, varav 32 var speedtastings. Totalt utbildades minst 1950 personer på de här provningarna och som förhoppningsvis delar sin nyfunna kunskap vidare, säger Stanley Wong.
– Att flera representanter för stora varumärken reser till Sverige för att hålla provning är också ett kvitto på mässans ökade internationella status, avslutar Wong.