Vi har precis avslutat våra största mässor som båda äger rum i Göteborg och arrangeras tillsammans med Svenska Mässan. Först ut var En Öl & Whiskymässa och två veckor senare var det dags för Göteborg Vin & Deli. Göteborg har länge varit känd som Sveriges ölhuvudstad men med senaste upplagan av Göteborg Vin & Deli vill vi nog påstå att staden utmanar som Sveriges dryckeshuvudstad.
Det får inte uppfattas som att besökarna på göteborgsmässorna dricker mer och att det är därför Göteborg borde utses som Sveriges dryckeshuvudstad. Det handlar mer om det stora intresset för dryck och en sund dryckeskultur. Totalt lockade mässorna 32 113 besökare under fyra dagar och utställarna berömde utställarnas nyfikenhet, kunskap och viljan att lära sig mer.
– En Öl & Whiskymässa arrangerades för sjätte gången och har sedan starten gjort en rejäl utveckling. Mässan har vuxit rent fysiskt sett till ytan på 20 000 kvm och med 23 555 besökare. Det är såklart superhäftigt men jag är nog mer stolt över den stora betydelse som En Öl & Whiskymässa har fått för branschen i Sverige, den anses av många vara Sveriges viktigaste mötesplats för öl och destillat. Att mässan vuxit sig så stor innebär också en del utmaningar, det är nog lätt att bli ”fat and happy” och blir vi det så finns risken att vi tappar våra kärnvärden, med fokus på läran om dryck. Jag vill se En Öl & Whiskymässa som en liten mässa i en stor kostym. Nu blickar vi framåt och hoppas att En Öl & Whiskymässa även ska få internationell status i framtiden, säger Minny Källman, projektledare för En Öl & Whiskymässa.
– 2018 var året då Göteborg Vin & Deli fick sitt stora genombrott och slog flera rekord. I år besöktes mässan av 8558 personer och det är faktiskt Sveriges största vinmässa. Göteborg Vin & Deli är en fantastisk mässa och det är så roligt att så många hittat hit. Göteborg har länge varit känt som Sveriges ölhuvudstad och det känns så kul att även kunna bidra med annan dryckeskunskap i västsverige, göteborgarna är verkligen nyfikna på andra drycker än bara öl. Efter årets genomförande förstår man verkligen att mässan har befäst sin position och framtiden är riktigt spännande, säger Emelie Oscarson, projektledare för Göteborg Vin & Deli.