Nytt år och nya möjligheter

Den här gången är det annorlunda att sammanfatta det gångna året för 2020 blev ett märkligt år på många vis. För oss som jobbar i upplevelseindustrin åkte rullgardinen ner i mitten av mars, vi hann precis genomföra premiären av Sparkling Stockholm som blev en stor succé.

I våras trodde vi som säkert många andra att Covid-19 skulle bli så omfattande och så stora konsekvenser. Vi hade en förhoppning om att det skulle ljusna efter sommaren och la fokus på att flytta vårens mässor till hösten. Det blev inte alls som vi hade hoppats, alla mässor ställdes in och vi blev tvungna att halvera personalteamet. Vi har såklart saknat mässorna men årets största sorg var att bli tvungen att säga hejdå till världens bästa kollegor som jag vill passa på att än en gång lyckönska med nya utmaningar.

Pandemin har såklart orsakat låg sysselsättning och obefintlig omsättning men i tuffa tider får man vara kreativ, för vi ska komma ur det här och åter genomföra några av Sveriges bästa dryckesmässor. I oktober lanserade vi därför smaksajten Pincha, en plats för kunskap och inspiration tillsammans med våra utställare, precis som våra mässor men nu i en digital variant. Pincha är såklart fortfarande under uppbyggnad men den första versionen har blivit väl mottagen. Pincha ger även våra utställare möjlighet att synas i våra sociala medier. Tack vare våra många mässor har vi sedan 2011 arbetat upp stora digitala målgrupper med ett bevisat intresse för drycker och tillhörande delikatesser. Vi har smygstartat igång ett antal kampanjer och alla har visat bra resultat och under året kommer vi att satsa ännu mer på detta.

Vi ser fram emot våra digitala satsningar då Covid-19 fått konsekvenser i en utsträckning som få har kunnat föreställa sig och med rådande omständigheter har vi beslutat att inte genomföra några mässor under våren 2021. Vår förhoppning är att kunna arrangera höstens mässor och kikar även på alternativa och corona-säkrade arrangemang med färre besökare om det blir nya förutsättningar.

Vår målsättning är att 2022 är året då mässorna kommer igång på riktigt. Vi vet att många, både utställare och besökare men även vi saknar våra dryckesarrangemang. Så 2021 blir fortsättningen på ett annorlunda år men tack vare Pincha så får vi fortsätta jobba med det som vi älskar med, att tillsammans med våra utställare sprida kunskap och inspiration till nya smakupplevelser.

Vi ses digitalt och förhoppningsvis på en mässa hösten 2021.

/Stanley Wong, VD, Svenska Dryckesmässor