Stanleys Nyårskarameller!

2019 är till ända och vi har ännu ett händelserikt år bakom oss, som vanligt genomfördes ett antal dryckesmässor men några saker sticker ut lite och har skapat fina minnen.

I mitten på april var vi med och arrangerade världens största whiskyprovning under vår öl- och whiskymässa i Göteborg. Det sattes ett nytt Guiness World Record och hela 2283 personer var med och deltog på världens största whiskyprovning. Känslan som infann sig där på Svenska Mässan går knappt att beskriva, det var verkligen mäktigt och jag är glad att vi fick uppleva det. Som en liten parentes var det också kul att vi även passade på att slå ett nytt besöksrekord på mässan med hela 25024 besökare under två dagar.

2019 var också året då vi lanserade ett nytt koncept, Sparkling, med fokus på mousserande viner, vi kallar det inte mässa utan evenemang och intresset har varit större än vi kunnat ana. Vi lanserade först Sparkling Göteborg och biljetterna sålde slut på bara tre veckor, det var såklart fantastiskt roligt men man kunde ju inte låta bli att fundera, ”hur är det möjligt att skapa ett så stort intresse för något som aldrig funnits” för alla ville verkligen ha en biljett till Sparkling Göteborg som ägde rum 5 oktober. Succén var ett faktum och strax innan jul släppte vi nästa års biljetter, idag har vi bara ett fåtal lördagsbiljetter kvar. Strax efter att vi presenterat Sparkling Göteborg lanserade vi också Sparkling Stockholm som kommer att äga rum 7 mars på Stockholm Waterfront, även här säljer biljetterna bra och vi ser fram emot en sprakande lördag.

2019 var året då nästan samtliga av våra dryckesmässor slog nya besöksrekord och två mässor med rejäla ökningar som vi är extra glada över är Uppsala Vin & Deli och Vin i Linköping. Linköping som arrangerades för sjunde året hade en ganska seg start de första åren men har idag vuxit och blivit en av våra mest välbesökta vinmässor.

Nu närmar vi oss 2020 och vi ser fram emot nya fina minnen som mässorna innebär. I februari inleder vi med kalas när Karlstad Vin & Deli, vår äldsta mässa, firar 10-årsjubileum. Jag ser också fram emot premiären av Sparkling Stockholm den 7 mars på Stockholm Waterfront och det är alltid en extra utmaning att starta något nytt, särskilt i vår huvudstad. Intresset är dock stort så det är en utmaning som bara känns rolig.

Jag vill inte verka för hemlighetsfull men jag ser också fram emot nya samarbeten med kunniga personer inom dryckesvärlden. Vi strävar alltid framåt, slipar kanterna för att både besökare och utställare ska få en ännu bättre upplevelse än året innan. 2020 kan ni nog räkna med att vi kommer att presentera nya spännande upplägg, jag ser fram emot att få återkomma om det. Idag har vi ju nio arrangemang som årligen besöks av fler än 70 000 personer och trots att vi kikar på nya idéer så är mässorna i sig det viktigaste för oss, det är vår kärna och vårt fokus får aldrig tas därifrån så att dom genomförs med vänsterhanden. Det är ju faktiskt så att dryckesmässor fortsätter vara av stort intresse och en viktig mötesplats där man vill lära sig och hitta nya smaker.

Innan vi säger hejdå måste jag också nämna mitt fantastiska team, vi har haft lite förändringar under året men ger oss in i 2020 med ett komplett och starkt team. Ny är Martin med lång erfarenhet av sälj som kommer att komplettera oss riktigt bra, Minny försvann i februari på föräldraledighet men är nu tillbaka. Henne kommer många av er träffa som koordinator på dom flesta av våra mässor men hon har även en övergripande roll för vår marknadsföring. Avslutningsvis vill jag också lyfta och rikta ett stort tack till Hanna och Emelie, våra duktiga projektledare som levererat åtta höjdarmässor under 2019.

Gott Nytt År

Stanley Wong